rockprofeten

This is Hardcore!

Kategori: Oljud

-
Som mitt förra inlägg i bloggen beskriver i slutet har jag två uppgifter till min musikproduktionskurs. Jag skall imitera en låt och transformera en annan låt. Awake O'Sleeper av The Brothers Bright kommer jag att försöka efterlikna så likt det bara går. Jag har kanske 3/4 av arbetet kvar och den är inte speciellt lik ännu. Men det kommer bli det till slut om jag så skall vara vaken dygnet runt resten av Maj månad!
-

Awake O'Sleeper.
Låten i sig är en rå typ blues/western som anspelar på gamla armé eller fängelsesånger där fångarna eller soldaterna marscherar eller arbetar i takt till en klagosång. Huvudinstrumentet är en nedstämd akustisk gitarr ackompanjerat av ett massivt ljud av marscherande fotsteg, handklapp och rasslande kedjor. Billy Wilkerson levererar en grov, hes och intensiv sånginsats som kompletteras av en massiv manskör. Första delen av låten framförs på detta instrumentalt sparsamma vis för att sedan i slutet bygga mot ett klimax med distad elbas med effekter och trumset. Känslan av gammal western överrumplas plötsligt av slutets modernare sound och skapar en kontrast som jag tycker är mycket effektfull.


Förutom den instrumentala biten; Jag kommer också ge mig på den stora uppgiften att efterlikna Wilkersons sång. vilket jag ännu inte lyckats med på ett tillfredsställande sätt. Min röst är ganska lik på verserna eftersom den ligger i ett mörkare läge men de ljusare och kraftfulla refrängerna blir verkligen en utmaning och det var delvis därför jag valde låten. Jag har aldrig sett mig själv som en sångare men tror att den här låten och den här uppgiften kan vara en bra övning för mig att utveckla och kartlägga mina röstresurser.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

This is hardcore.

Den andra uppgiften när jag skall omvandla en låt så den hamnar i en helt annan genre har varit roligare och lättare eftersom jag kunnat improvisera och ta ut svängarna ganska mycket eftersom det inte slaviskt måste följa en annan låt. 

Jag ville ta en elektronisk och oväntad låt som står i stor kontrast till den råa akustiska ljudbilden hos The Brothers Bright. Tove kom med förslaget att ta någon av Robyns låtar vilket passade perfekt! Robyn elektroniska popdängor är min imitationslåts totala motsats. Det är synthiga ljud rakt igenom sånär som på några stråkar. Jag gillar kontraster och utmaningar och jag tycker att det är otroligt kul att förvandla denna fantastiska moderna låt till en bombastisk hårdcountrywestern skapelse inspirerad av The Brothers Bright.

Kolla här hur långt jag har kommit hittills!

This is Hardcore! - Transformationsuppgift by Twomas

Det som hörs är min sång, (skall sjungas om) fottrampet som gjorts av midipukor och baskaggar med massa effekter och handklapp. Dessutom de massiva trummorna på refrängen... och några stråkar. Men den karaktäristiska gitarren saknas ännu. Gitarren kommer vara väldigt högt mixad när det är färdigt precis som i Awake O'Sleeper.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: