rockprofeten

Beatles vs Metallica - Imagebyte

Kategori: Tankar/Profetior

Band och artister förändras. Ibland till det bättre, ibland till det sämre.
I mitten av 90-talet bytte metallica stil helt och hållet. I mitten av 60-talet började Beatles experimentera med både det ena och det andra och gjorde även ett byte av image.
Jag är fanatiskt förtjust att dra paralleller mellan Metallica och The Beatles, dessa två  fyrmannafenomen har en hel del gemensamt (mer än man kan tro, hmm det tar jag nån annan gång). Just nu tänkte jag mest uppmärksamma två underskattade Metallica-album.

Med risk för att bli lynchad av random metalheads vill jag bekänna en grej. Load och ReLoad är Metallicas bästa album. There I said it. 

Okej, jag överdriver men de är underskattade i vilket fall.

Rent produktionsmässigt tycker jag dessa två album har det skönaste och mest lyssningsvänliga soundet i Metallicas katalog. Och garanterat högsta lägsta nivå. Då har de faktiskt failat katastrofalt ett par gånger rent ljudmässigt på andra album både före och efter dessa. Jasons bas hörs inte på And Justice for all... St. Angers plonkande virvel och hela Death Magnetic distade om man spelade för högt(!).
Anledningen till att folk i regel skäller ut dessa två långsammare ändå brutalt gungande hårdrocksplattor från mitten av nittiotalet är att ingen var beredd på att Metallica skulle låta så här. De hade redan tagit ett steg bort från trashmetalen och mot ett kommersiellt sound i början av 90 med The Black Album. Sell-Outs, skrek de mest inbitna headbangarna och gav sina idoler fingret medan Metallica vandrade från klarhet till klarhet. Hårdrockshit till vodka that is.

Efter den ofantliga framgången och en evighetslång världsturné stängde bandet in sig i studion för att spela in "a load of songs". Beatles slutade turnéra helt och hållet i mitten av 60-talet eftersom den väsnande publiken inte längre kunde höra dem sjunga. De hade blivit för stora. Nu ville de göra nåt annorlunda. Nåt nytt. De gick in i studion och gjorde Sgnt Pepper's. Ny image, inga kostymer eller välkammade luggar istället paraduniformer och mustash. Samma sak med Metallica, ny image, inget hårdrockslångt hår.. istället färgat svart och... är det där kajal?! 

Same guys?


1988 vs 1996

1963 vs 1967
Okej, fan nu blev det Beatles igen. Jag skulle ju bara skriva att jag hittat på en alternativ låtordning att lyssna på Load och Reload. Jag tog de bästa låtarna från båda albumen och gjorde en ny lista. Lite kul att försöka få låtarna att passa ihop om man har lite tid att slå ihjäl.

Sen fick jag massa låtar över. Det är det jag gillar med Load och ReLoad, till och med de dåliga låtarna är bra. Välproducerade, har sina små finesser. Jag gjorde en till lista där jag satte de mer mediokra låtarna i en helt annan kontext. Låtarna är bra men står inte helt på egna ben så därför lånade jag några låtar från Coverplattan Garage Inc. som ju har likande sound. Uppfriskande, som att träffa en gammal kompis man inte sett på länge... fast med ny frisyr!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: